טיפול בעקמת

עקמת או סקוליוזיס מחושבים כשהזווית בעמוד השדרה מגיע ל- 10 עד 20 מעלות ואפילו קצת יותר.  בהתאם לזאת לכולנו יש נטיה לעקמת או שסובלים ממנה… למה?

כי מספיק להיות ימני או שמאלי ביד או ברגל ולעשות איזו שהיא פעילות רפטטיבית כגון: עבודת מחשב, לשחק טניס או כדורסל. אם אנחנו דומיננטיים ביד אחת או השניה אנו יוצרים לעצמנו עקמת קלה שיכולה להציק לנו, או שלא נרגיש אותה בכלל.

אלה לא הסיבות היחידות, מתח נפשי ועומס נפשי עלינו בילדותנו יכול להטביע בנו דפוסים כאלו גם כן. תארו לעצמכם שאתם ילד קטן שאחד מהוריו מגיע להרביץ לו… אפילו תנסו לשכב במיטה ותדמיינו מישהו מלמעלה עם ידו מושטת להכות בכם… תרגישו איך אתם נסוגים למיזרון ומתחילים להסתובב… או לסובב את עמוד השדרה.

ישנן סיבות רבות לעקמת, (סקוליוזיס) והסיבות והנסיבות הן פחות חשובות מהפתרון לבעיות אלה שאני מציע לכם פה.

עקמת היא מצב של חוסר איזון שרירי ושל רקמות מחברות משני צידי עמוד השדרה.

יש לנו שרירים בצידי עמוד השדרה שנקראים טרנסברסוספינליס. זוהי קבוצה עמוקה של שלושה שרירים שהם עמוקים ויושבים על עמוד השדרה ומשפיעים עליו.  רוב השרירים בקבוצת הטרנסברסוספינליס יוצאים מצידי עמוד השדרה ונמתחים למרכז עמוד השדרה  מחוליה אחת עד 4 חוליות למעלה.

ברגע שצד אחד נהיה מכווץ יותר הוא מתחיל למשוך את מרכז החוליה לכיוון אותו צד ויוצר עיקול כפי שאפשר לראות בתמונה פה למעלה. מאוד נפוץ שסיבוב זה יוצר גם סיבוב על ציר בעמוד השדרה ונותן היבט תלת מימדי לעקמת.

אפשר לראות בתמונה מימין פה איך שריר יוצא מצד החוליה ונמתח לו למרכז עמוד השדרה חוליה ושתיים למעלה.

גם בתמונה זאת משמאל אפשר לראות את השרירים יוצאים מצד החוליה ונשלחים אל המרכז.  האם אתם יכולים לדמיין צד אחד חזק יותר ואיך ההתכווצות הזאת תביא את מרכז החוליה קרוב יותר לצד המושך?

אפשר גם לראות (קווים כחולים) איך המתח בצד הזה יביא גם לקריסה לאותו הצד.

השרירים שיוצאים מצד החוליות הם שרירים פנימיים יותר שאין לנו שליטה רצונית בהם ותפקידם לייצב אותנו ביום יום.

על בסיס זה מבוסס הטיפול שלי בעקמת/סקוליוזיס. אני מאריך את השרירים בצד הקצר יותר באמצעות מגע ותנועה שלי ושל המטופל ואנחנו עוברים מצד לצד של עמוד השדרה, מחלק קצר אחד למשנהו.  מתחילים למטה ועולים למעלה ומחזירים ישורת לגוף.  חשוב לי לציין שכל זה יכול לקרות על אגן מאוזן או מאוזן יחסית.  לכן יש חשיבות עליונה שאת העבודה על עמוד השדרה יש לעשות, ויש סיכויים טובים יותר להצלחה כשהאגן חוזר לאיזון. 

את איזון האגן אני מבצע ע״י עבודה עם הקליינט על כל האספקטים של הרגל: קדמת הרגל, שריר ארבעת הראשים, החלק האחורי (המסטרינגס) החלק החיצון (אבדקטורים) והחלק הפנימי, העמוק ביותר (האדקטורים)

אני שואב הרבה מהטכניקות והגישות שלי מ-23 שנים במקצוע זה, אבל אם זאת חשוב לי לומר שאני מושפע מתרפיית דורן (Dorn)  ומעבודתה של הפיזיותרפיסטית הגרמניה שרוט

דילוג לתוכן